top of page

כיצד שינה ההיפ-הופ את תעשיית המוזיקה?


50 שנה אחרי, תעשיית המוזיקה עדיין מעכלת את תרבות ההיפ-הופ, ששינתה אותה מן הקצה אל הקצה




מוזיקת הראפ היא חלק מתרבות ההיפ-הופ שמונה אלמנטים נוספים כמו בריידקאנס, גרפיטי ודיג'יי.

תרבות ההיפ-הופ נוצרה בשנות ה-70 בשכונת הברונקס, ניו-יורק, ארה''ב.

כמו כל תרבות, היו לה מס' שורשי יניקה וכמה התפרצויות שהתרחשו בו זמנית בתוך האטמוספירה הקהילתית.

נתמקד בסיפור אחד עיקרי.

ילד בן 14 עם שורשים ג'מייקניים בשם דייב קמפבל, אירגן יחד עם אחותו מסיבה בבית שלו.

הם פירסמו את המסיבה תחת השם "בק טו סקול ג'אם" (Back to school jam) והזמינו המון חברים מרחבי השכונה.

דייב אמר לכל החברים שהפעם, סופסוף - הוא יהיה על עמדת הדיג'יי. הוא הבטיח להם שהוא מכין סט משובח עם טריקים חדשים.


דייב הגיע למסיבה עם אוסף התקליטים העצום של אביו - מעל 200 תקליטים כאשר שאר התקליטנים הגיעו עם 30 במקרה הטוב.

הטריק החדש של דייב היה לחפש בתוך השירים מעברים, חלקים בהם הזמר לא שר וישנה שבירה של התבנית הקבועה של השיר במנגינה ובמקצב. לאחר שמצא את אותו מעבר - סימן אותו בגיר והשיג תקליט נוסף זהה. באמצעות עירנות, תזזיתיות וחוש קצב מפותח הוא יצר מעבר חלק בין התקליטים. כל כך חלק - עד שהקהל כלל לא הבחין בשינוי התקליט ולתחושתו מדובר באותו שיר.

הקהל כינה את זה באותו רגע "ברייקביט" (Breakbeat)/

קול הזמר כמעט ולא נכח בסט המוזיקלי שנוגן ובעקבות הספייס שנוצר בלייני המסיבה דירבנו את עצמם לקרוא קריאות עידוד ומשפטי מחץ משירים שאהבו או קטעים קומיים מפורסמים. חלק אחר מהחברים החל לרקוד על גבי הצלילים את סגנון הריקוד השכונתי שהתפתח באותם שנים - הברייקדאנס.


מה שדייב עשה היה חדשני ומקורי. עד אותו רגע, מעולם אף תקליטן לא חשב "ליצור" מוזיקה חדשה שתרגיש לקהל מקורית וייחודית רק לו. כל התקליטנים רצו לנגן את השירים שכולם מכירים, את הלהיטים הגדולים ביותר. להם בעצמם אין כל אמירה או שאיפות אומנותיות יצירתיות מלבד להביא את הסגנונות שכבר תופסים.

דייב קרא לזה לטכניקה הזו "סמפל" (Sample) - דגימה.

לצליל חריטת המחט על התקליט שנוצא כתוצאה מהמעבר בין השירים הוא קרא "סקרצ'" (Scratch)


ימים ספורים אחרי אותה מסיבה - השמועה התפשטה בשכונה ודי.ג'ייז נוספים אימצו את הטכניקה והפכו אותה לחלק חשוב בתרבות ההיפ-הופ המתפתחת.


כמה שנים מאוחר יותר, כשנמצאו הפתרונות של ענייני זכויות היוצרים - הרוב הגדול של שירי ההיפ-הופ התבססו על דגימות משירים ישנים יותר של ענקי סול, רית'ם אן בלוז ומוזיקת גוספל. חברות התקליטים עבדו שעות נוספות כדי לפצח את ענייני זכויות היוצרים ואישורי האומנים ובעלי זכויות השיר. בנוסף, חברות כלי הנגינה יצרו כלים אלקטרוניים מבוססי הקלטה שיותאמו ליוצרי ז'אנר ההיפ-הופ המתפתח (MPC למיניהן).


בעידן הנוכחי, מפיקים ויוצרי שירים אינם מתחילים עבודה על שיר חדש מחיפוש מנגינה על גיטרה או פסנתר - אלא מסמפל משיר אחר, מביט מוכן או מלופ מוזיקלי הקיים בתוכנת הההפקה, שגם תוכנתה כך שתיישר קו עם יוצרי ההיפ-הופ.


לימים, אותו ילד יאמץ את שם הבמה "די.ג'יי קול הרק" ויהפוך להיות הדיג'יי מהמוכרים בעולם שמספר את סיפור תרבות ההיפ-הופ כולה. עד היום הוא גר באותה שכונה, מסתובב באותן רחובות והולך לתומו בידיעה שבמו ידיו שינה את תעשיית המוזיקה לנצח.


**

הסימפול נהפך להיות סימן ההיכר של ההיפ-הופ. המון שירים מכילים דגימה משיר אחר. אם זה רק חלק מוזיקלי קטן השפעה שמוסיף אנרגיה וצבע לביט או דווקא קטע מוכר שמשולב במקום מרכזי כמו פזמון. הדי.אן.איי של הראפ הוא לייצר מחוות כבוד אחד לשני, להתכתב עם יצירות אחרות ולייצר דיאלוג כללי.

יש טכניקות נוספות שנהפכו להיות מסורתיות - לרפרר (מלשון רפראנס, אזכור - Refrance) האומר לצטט משפט משיר אחר, לתת שאוטאאוט (תזכורת של כבוד, Shoutout) לאומן אחר ובאופן כללי להתכתב עם יצירות אחרות.


***


שירים ישראלים בולטים שמסמפלים שירים אחרים: (השיר המסומפל מופיע בסוגריים)


נועה קירל / פאוץ' (Ibrahim Tatlıses - Aramam)

רביד פלוטניק / יום חדש (קורין אלאל - כשזה עמוק) *פרק ב"שיר אחד" של כאן 11

טונה / י''א 2 (החלונות הגבוהים - הבובה זהבה)

הדג-נחש / מה נעשה (אריאל זילבר - בלילות)

טיפקס / סמי וסומו (צביקה פיק - שני תפוחים) *פרק ב"שיר אחד" של כאן 11

פלד / לא טוב (רמי פורטיס - בת 16)

וייב איש / ג'ולי (אביגיל רוז - מחכה לאחד, חידוש לעפרה חזרה)

כהן@מושון / תל-אביב (אריס סאן -תל-אביב)



*שוחחנו על הנושא בפרק 9 של הפודקאסט "חומר מקומי הפודקאסט" - שם הפרק (סימפולים ופלפולים בהיפ-הופ הישראלי)








***





נכתב ע''י עומר חביב עבור "דאוןטאון סדנאות ראפ"

דאוןטאון היא חברת הפקה היוצרת תכני היפ-הופ במטרה להנגיש את התרבות

ואת כלי היצירה לבני-נוער ולקהל הרחב.

דאוןטאון מפיקה אירועים, סדנאות, תהליכי-יצירה, תכני וידאו, פודקאסטים ועוד


ערוץ היוטיוב המכיל מגוון תכני סיקור סצינת הראפ, טיפים לראפרים, דירוגים ועוד

חומר מקומי הפודקאסט

"חומר מקומי הפודקאסט"


עומר חביב הוא ראפר וזמר יוצר תחת שם הבמה פלומר// Pellomar

פלומר באינסטגרם

פלומר בפייסבוק

פלומר בספוטיפיי

פלומר באפל-מיוזיק

פלומר ביוטיוב





תגיות


חומר מקומי, ראפ ישראלי, היפ-הופ ישראלי, היפהופ ישראלי, היפ הופ ישראלי, היפ הופ בעברית, ראפ בעברית, אלבומים, אלבומי ראפ, ריאקשן, טופ 5, שמנו אוזן, טיפים לשיפור בראפ, קורס ראפ, סדנאות יצירה, הפקה מוזיקלית, קבוצת ראפ, אקפלה,

סדנת ראפ, סדנאות ראפ, סדנאות כתיבה, סדנאות נוער, פעילות מגניבה לנוער, הנחיית ראפ, פעילות ראפ, סצנת הראפ בישראל, ראפ בישראל, ראפרים, ראפריות, דמות הראפר, נשיות בהיפ-הופ הישראלי, גבריות בהיפ-הופ הישראלי, אלבומי ראפ ישראלי

טונה, רביד פלוטניק, זי.קיי, בזי בי, צוקוש, חן פורתי, טדי נגוסה, וייב איש, עדן דרסו, רון נשר,

נופל וקם, חי מיום ליום, סאבלימינאל והצל מארחים את מומי לוי

ילד רחוב, הפינאלי, סאבלימינאל והצל, מה נעשה, ששירת הסטיקר, קפה וסיגריה, בור ועם הארץ, תוך כדי תנועה, המזרח הפרוע, זה הזמן, אוטובוסים, עדן דרסו, שיגולה רקורדס, כהן, ג'ימבו ג'יי

חליפות, הדג-נחש, חסידה צחורה , י''א 2 , שלום כיתה א', אזיקים על הידיים, טדי נגוסה, באתי ממך, מוקי, שמע ישראל, רוק 30, נופל וקם, שבק ס'

טיפים לראפ, ערוץ הכיבוד, סימפולים, דיסים, באטל ראפ ישראל, סימה נון, אקו, הדר פרג'ון, פלא-אוזן, סיקור הופעות, וייב-איש, שלם, סדנאות לנוער, סדנת ראפ, סדנאות ראפ, לימוד כתיבה, תהליך יצירה, הפעלת מוזיקה, סדנה מגניבה, סדנה לנוער, סדנה מומלצת לנוער, יצירת שיר ראפ, לכתוב ראפ, כתיבת ראפ, ביטים, לימוד ראפ, היפ-הופ וראפ, סדנאות אומנות, סדנאות מוזיקה, ברייקדאנס, גרפיטי, ביטבוקס, תנועת תרבות, פסטיבל אומנויות,








24 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page