top of page

10 שלבים ביצירת שיר מקורי

רוצים ליצור, להפיק ולהוציא שיר מקורי חדש שלכם? מעולה. עשינו לכם סדר עם כל השלבים החשובים




הקדמה


חשוב לי להדגיש שמדובר בדרך אחת מני רבות ליצור/להפיק/לשחרר שיר חדש מקורי לעולם.

סדר הדברים יכול להשתנות כי מדובר בתהליך אומנותי, אנחנו אנשים שונים עם חוזקות/קשרים וכישורים שונים. תהליך יצירת שיר הוא דבר מורכב שלוקח זמן לעצב ולבנות את הדרך הנכונה עבורך.

ולכן קחו הכול בעירבון מוגבל.

מוזמנים לשאול ולהתייעץ, איתי ועם כל מי שאתם מוצאים לנכון (זה טוב לשמוע דעות ולקבל טיפים).


שלב 1

בחירת נושא/תמה


על מה השיר?

כדי לכתוב שיר צריך התחלה ברורה, כיוון תוכני שיוביל אתכם.

לפעמים הנושא מתבהר דווקא אחרי שלב מאסיבי של כתיבה, ולפעמים הנושא משתנה, מתחדד או שמתווסף עוד עניין שמשנה את הכוונה הראשונית שאיתה התחלתם.

ועם זאת, הניצוץ הראשוני לכתיבת שיר צריך להיות ברור.

זה יכול להיות משפט, צמד מילים, הוק או פזמון - אבל זה צריך להיות משהו חזק שנותן לכם כיוון והשראה שתספיק ליצירה הזו.

לדוג’ משפט כמו “זה רק אני עכשיו” יכול ללכת להמון כיוונים - אבל הוא מרגיש כמו שיר אישי שככל הנראה יגע בשינוי שקרה, התבהרות דרך לנוכח אתגרים.


שלב 2

סשן יצירה


סשן זה זמן עבודה תחום, בדרך כלל של כמה שעות.

בסשן הראשוני הזה אתם מתעסקים ביצירת השיר.

כמה דברים שצריכים לקרות בסשן או כמה האלה:

בחירת ביט - גם אם כבר כתבתם דברים - המבנה של השיר וההתקדמות הרצינית צריכה לקרות על הביט, אחרת יכולות להיווצר בעיות כשתרצו להתקדם.

פריסה - פתיחת כל החומרים שכבר כתבתם בנושא (אם בכלל) איגוד של כל מה שכבר כתבתם בפתקים בטלפון או במחברות בשיעור וכו’

כתיבה מאסיבית - אפשר גם לשכתב

עריכה וסדר

ניסיונות ביצוע

הקלטה

*דגש חשוב - תהיו מסודרים ואל תמחקו כלום אלא תשמרו הכול


שלב 3

סקיצה/הקלטה ביתית


בסיום סשן היצירה הקליטו את עצמכם מבצעים את השיר.

אם בחלק של סשן היצירה מטרת ההקלטות הייתה לדייק ולקדם את הכתיבה וההלחנה - המטרה בחלק הזה היא לייצר כרטיס ביקור של הרעיון של השיר על מנת לשלוח למפיק, להשמיע לחברים/קולגות ולהתחיל לתכנן את שלב ההפקה.

הקליטו בחדר שקט, בצעו כמה הקלטות ובחרו את הביצוע הטוב ביותר.

במידה ויש לכם ציוד הקלטה - אל תשקיעו יותר מדי בשיפור הווקאלז, מיקס “בקטנה” של הביט וכו’ - אין צורך לבזבז זמן בשלב הזה.



שלב 4

תכנון הפרויקט

מטרות, יעדים, קביעת תקציב ולו”ז


להוציא שיר זה עניין רציני. מעורבים בזה אנשים נוספים מלבדכם, תקציב והרבה השקעת זמן ואנרגיה שלכם. חשוב לדעת מה הסיבות להוצאת השיר - וביחס לזה לתכנן את עצמכם.


מטרות - שאיפות רחוקות וכלליות שלעולם לא יגמרו. לדוג’ - להתרגש ממוזיקה, להתפתח כאדם, להגיע לחשיפה ולהשתפר מקצועית במוזיקה.


יעדים - הישגים ברורים ומדידים שיכולים להתבצע בצורה ריאלית. לדוג’ - להגיע ל-500 צפיות ביוטיוב, שיתוף ב-10 סטוריז של אנשים מלבדי, שהשיר יהיה קיים בכל הפלטפורמות, להוציא את השיר עם קליפ מילים.


קביעת לו’’ז - תכנון הצעדים שלכם קדימה כולל שיעור כמה זמן יקח ואיסוף כל המשימות הנגזרות מכל צעד. לדוג’ - מתי אני רוצה להוציא את השיר? כמה זמן לוקח להוציא את הקליפ? מתי יהיה לי את כל הכסף הנדרש לשלם לכל נותני השירות?


קביעת תקציב - חשוב להגביל את עצמכם, כי מדובר פה באומנות, יצירה מקורית שלכם - ולעיתים מרגיש שזה הדבר הכי חשוב בעולם. אבל כדי שתוכלו לייצר המשכיות ולהמשיך להתקיים - אתם צריכים להיות מתוכננים.

קודם כל העריכו כמה כסף יש לכם להשקיע, כמה תרצו להוציא ואח’’כ בצעו בדיקה מול כל ספק (סקר שוק - יותר מספק אחד לכל תחום). השוו בין המספרים השונים, כתבו את הדברים מסודר בטבלה וקבלו

החלטה מה גובה התקציב שלכם לשיר הזה.



שלב 5

בחירת מפיק


מפיק מוזיקלי הוא מי שיושב על מחשב עם תוכנת עריכה ומשלב בין הביט, הכלים שהוקלטו והקלטת הקולות שלכם.

תפקידי המפיק:

בנייה סופית של השיר

התאמת השיר לסגנון שאתם רוצים ולקהל היעד

יצירה ועריכת החלק האינסטרומנטלי (ביט, פלייבק) של השיר

הקלטת קולות, שילוב וטיפול יסודי כדי שישמעו הכי טוב ומתאים לאווירת השיר הרצויה.

ייצוא השיר לשלב הבא - מיקס מאסטר / עורך קליפ / פלטפורמות סטרימינג

מתן ביטחון ויד מכוונת כללית.


בעידן הנוכחי בתעשיית המוזיקה, וספציפית בהיפ-הופ מאוד מקובל לקנות ביטים מאתרים כמו Beatstars. עדיין תצטרכו איש טכני שיסייע לכם בהקלטות ווקאלז, עריכה של הביט (לעיתים הוא מגיע מחולק לערוצים) וגם לעיתים להוסיף עוד דברים לביט הקיים (גיטרה, סאונד אפקטס, סינת’ מגניב שחסר לכם ועוד).


במידה ויש לכם חבר או מכר שמתעסק בתחום - בדקו האם הוא יכול להתאים לכם מבחינת סגנון.

*לא ללכת למפיק רק כי הוא חבר או מכר או גר קרוב (לפעמים חוויה לא טובה יכולה להרחיק ולתסכל).

בררו ברשתות החברתיות, שאלו חברים או הסתכלו על אומנים דומים לכם - מי הפיק להם את השיר?

פנו אליהם בצורה מכבדת ומקצועית, ספרו על עצמכם בקצרה, שלחו את הסקיצה

וחכו לתגובתם. במידה והם מעוניינים וזמינים שאלו מחיר והתקדמו עם מי שהכי מתאים.



שלב 6

סשן הפקה


סשן אמור להיות לפחות 3 שעות. סשן אחד לרוב לא יספיק.

בסשנים אתם והמפיק מכינים את השיר.

דאגו להגיע מוכנים עם רעיונות ורפראנסים.


דאגו לעשות תיאום ציפיות עם המפיק לפני - אולי הוא רוצה שתשלחו הכול מראש כדי שיתחיל לעבוד על זה לפני, ישמע את הפראנסים וכו’.


אתם תצטרכו לבצע את השיר הרבה פעמים במהלך הסשן - אז דאגו לזכור מה עשיתם בהקלטה ושיהיה לכם אל המילים בשלוף.

הגיעו עם אורך רוח, צרו וייב ואווירה נחמדה עם המפיק לפני - קפה, סיגריה ושיחה עדינה.



שלב 7

מיקס מאסטר


תהליך טכני שקשור לסגירה סופית של השיר. גימור הערוצים, ליטוש אחרון ודיוק סופי של כל הסאונדים.

בשלב בזה השיר מקבל את תצורתו הסופית ולאחריו השיר מוכן להשמעה בכל הפלטפורמות השונות.

הרבה מפיקים מבצעים את התהליך בעצמם כחלק מהשירות.

במידה ויש כלים חיים והרבה הקלטות שירה (זמר אורח, הרבה קולות, מקהלה וכו') מומלץ להפריד ולשלוח לאדם אחר שיבצע את התהליך.


דגשים לשלב הזה:

לא להתמהמה עם ההערות, לא לשלוח למאתיים איש שיתנו את דעתם, לשמוע את השיר ביותר ממקום אחד (אוזניות, באוטו ובאייפון של חבר)


שלב 8

עיצוב לשיר

קליפ/קאבר ארט


חפשו מעצב

אתם לא רוצים מישו בחינם

למרות שיש היום אתרים חינמיים ופשוטים לעיצוב - כמו קנווה - אתם רוצים להיראות טוב ואתם רוצים משהו מקצועי ומעניין אומנותית.

אני ממליץ ללכת למישהו מקצועי שגם יוכל לתת לכם ריג’קט כללי על הכיוון והשם שלו גם יהיה על זה..

כמו במפיק המוזיקלי - הציצו בעבודות של אומנים קרובים אליכם (לא אומנים מפורסמים בטירוף אלא מתחילים), בררו מי עיצב, פנו אליהם בפרטי..








שלב 9

רליס

הוצאת השיר באופן רשמי לפלטפורמות השונות.


הפלטפורמות המובילות והחשובות במיוחד הן ספוטיפיי ואפל מיוזיק.

לגבי יוטיוב - רצוי לפתוח דף אומן ולהעלות בנפרד.

חשוב שדפי האומן בספוטיפיי, יוטיובואפל מיוזיק יראו טוב - תשקיעו בהם זמן בהקמתם ותפעול שוטף מדי פעם. לעריכת תמונות\עיצובים\לוגואים והתאמתם לדרישות הפלטפורמה אני ממליץ ללמוד לעבוד עם קנווה (Canva) שמפשטת עיצוב גרפי וחוסכת אלפי שקלים.

יש סרטוני טוטוריאלז (הסבר מפורט לפי שלבים) שמסביר איך עושים כל פעולה.

ישנן פלטפורמות הפצה שלוקחות את השיר שלכם ודואגות שהוא ייכנס לכל פלטפורמות הסטרימינג - התוכנה המובילה נקראת דיסטרוקיד והיא מאוד נוחה. ממליץ

ביוטיוב חשוב מאוד לכתוב את הקרדיטים ומילות השיר באופן מרוכז ומסודר. ממליץ לצפות כיצד אומנים אחרים כתבו ולקחת השראה.

אקו’’ם -

ביום ההפצה דאגו להיות מוכנים עם תוכן לפרסום - על כל זה ארחיב בשקופית הבאה.


שלב 10

שיווק


השלב האחרון, החשוב ביותר וזה שיכול לקחת שנים קדימה.

הסיבה היא ששיר הוא יצירה על זמנית שיכול לתפוס תאוצה רק כמה שנים אחרי יציאתו (טרנד בטיקטוק, פרסומת, פסקול של סדרה, אירוע אקטואלי בעולם שהשיר יכול להתקשר אליו או משו בחייו של היוצר).


מס' דרכים בסיסיות לפרסום השיר:

עמודי סושיאל (רשתות חברתיות) - טיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק. יצירת מספר פוסטים לפני ואחרי שהשיר יצא. כדאי לייצר תוכן סביב השיר - לדוג’ הסבר שלכם על מה השיר נכתב, השמעה ראושנה לחבר\ה שמגיב בלייב, ביצוע לייב שלכם אינטימי בחדר או עם נגן בחזרה\הופעה ועוד

שליחה לאנשים באופן פרטי - ווטסאפ (אישי וקבוצות), DM באינסטגרם ועוד

קידום ממומן - קמפיין מודעה בפייסבוק, אינסטגרם או יוטיוב עם תקציב יומי והגדרת קהל יעד


יום פרסום השיר הוא יום קריטי. החל מאותו רגע בו השיר יצא אתם צריכים לייצר באז ולדחוף את השיר החוצה. דאגו להיות מוכנים עם תוכן (סרטון, עיצוב שהמעצב שלח לכם ומשו כתוב) לרשתות החברתיות, הודעות כתובות לחברים, סרטון להפצה בסטורי, חברים או אומנים נוספים שלקחו חלק שידעו מראש את תאריך ההפצה ושיסכימו מראש לשתף את הסרטון שלכם או יעלו פוסט משלהם.


אסכם ואומר ששיווק\פרסום הוא עולם רחב ושלם.

אחרונה בעקבות העלייה בצריכת תכנים ברשתות חברתיות דרך סמארטפונים - נושא יצירת התוכן התפתח מאוד, נהפך לנגיש יותר ולצורך בסיסי לכל חברה\ארגון\אמן ופרילנסר שמנסה לקדם את פועלו


אומרים שליצור מוזיקה זה עבודה קשה ושיווק זה אומנות.

הרשתות החברתיות הן למעשה שלטי חוצות של העידן המודרני.

אתם חייבים להיות שם במידה מסוימת.

שליחת השיר בפרטי

שליחת השיר בווטסאפים, ברור

לבקש מאנשים שישתפו בסטורי - לגמרי חשוב.

צרו תוכן מעניין שיגרום לאנשים להגיע לשירים.



*****************

כותב מאמר זה הוא עומר חביב, המקים של "דאוןטאון סדנאות ראפ"

"דאוןטאון סדנאות ראפ" הינה חברת הפקה היוצרת תכני היפ-הופ במטרה להנגיש את התרבות

ואת כלי היצירה לבני-נוער ולקהל הרחב.

דאוןטאון מפיקה אירועים, סדנאות, תהליכי-יצירה, תכני וידאו, פודקאסטים ועוד


לאתר https://www.downtownrap.co.il/

ערוץ היוטיוב המכיל מגוון תכני סיקור סצינת הראפ, טיפים לראפרים, דירוגים, פודקאסט ועוד


עומר חביב הוא ראפר וזמר יוצר תחת שם הבמה פלומר// Pellomar

פלומר באינסטגרם

https://www.instagram.com/pellomar.music/

פלומר בפייסבוק

פלומר בספוטיפיי

פלומר באפל-מיוזיק

פלומר ביוטיוב


תגיות

חומר מקומי, ראפ ישראלי, היפ-הופ ישראלי, היפהופ ישראלי, היפ הופ ישראלי, היפ הופ בעברית, ראפ בעברית, אלבומים, אלבומי ראפ, ריאקשן, טופ 5, שמנו אוזן, טיפים לשיפור בראפ, קורס ראפ, סדנאות יצירה, הפקה מוזיקלית, קבוצת ראפ, אקפלה,

סדנת ראפ, סדנאות ראפ, סדנאות כתיבה, סדנאות נוער, פעילות מגניבה לנוער, הנחיית ראפ, פעילות ראפ, סצנת הראפ בישראל, ראפ בישראל, ראפרים, ראפריות, דמות הראפר, נשיות בהיפ-הופ הישראלי, גבריות בהיפ-הופ הישראלי, אלבומי ראפ ישראלי

טונה, רביד פלוטניק, זי.קיי, בזי בי, צוקוש, חן פורתי, טדי נגוסה, וייב איש, עדן דרסו, רון נשר,

נופל וקם, חי מיום ליום, סאבלימינאל והצל מארחים את מומי לוי

ילד רחוב, הפינאלי, סאבלימינאל והצל, מה נעשה, ששירת הסטיקר, קפה וסיגריה, בור ועם הארץ, תוך כדי תנועה, המזרח הפרוע, זה הזמן, אוטובוסים, עדן דרסו, שיגולה רקורדס, כהן, ג'ימבו ג'יי

חליפות, הדג-נחש, חסידה צחורה , י''א 2 , שלום כיתה א', אזיקים על הידיים, טדי נגוסה, באתי ממך, מוקי, שמע ישראל, רוק 30, נופל וקם, שבק ס'

טיפים לראפ, ערוץ הכיבוד, סימפולים, דיסים, באטל ראפ ישראל, סימה נון, אקו, הדר פרג'ון, פלא-אוזן, סיקור הופעות, וייב-איש, שלם, סדנאות לנוער, סדנת ראפ, סדנאות ראפ, לימוד כתיבה, תהליך יצירה, הפעלת מוזיקה, סדנה מגניבה, סדנה לנוער, סדנה מומלצת לנוער, יצירת שיר ראפ, לכתוב ראפ, כתיבת ראפ, ביטים, לימוד ראפ, היפ-הופ וראפ, סדנאות אומנות, סדנאות מוזיקה, ברייקדאנס, גרפיטי, ביטבוקס, תנועת תרבות, פסטיבל אומנויות, מילון מושגי היפ-הופ, מילון ראפ, מילון מושגי ראפ, מילות ראפ, מילון היפ-הופ, מילון מושגי היפ-הופ

צפייה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page