top of page

טונה בקיסריה - ביקורת הופעה

בחמישי האחרון, 14.7 טונה עשה היסטוריה בהופעה ראשונה של אמן היפ-הופ באמפי קיסריה - היכל התהילה של המוזיקה הישראלית.




אין ספק שטונה הוא אומן מוערך, מהמצליחים בארץ ואגדה בקרב חובבי ההיפ-הופ. לאחרונה הוא חווה תקופה מאוד טובה שלו – בסיבוב ההופעות של האלבום האחרון "מזרח פרוע".

המופע הזה מייצג את תהליך הגדילה שעובר הראפ הישראלי ולמעשה מדובר בהופעה ראשונה של ראפר בקיסריה. ולמרות זאת – טונה רשם סולדאאוט מרשים למעלה מחודשיים לפני מועד המופע – פתח מופע נוסף שגם אליו עשה סולדאאוט.

טונה עולה לבוש טוקסידו לבן, עם כל התלתלאז', הבמה נראית מהמם עם המון תאורה מושקעת. פתיחת ההופעה לוותה בסטנדינג אוביישן ארוך ואינטנסיבי שהראה שהקהל שהגיע מאוד מתרגש לראות את טונה.


מהלך ההופעה:


1. "נשאר בחיים"

לשיר הזה יש סיפור והיה ברור שהוא יתחיל איתו.

בבית השני מופיעות המילים הנבואיות: "הניצחון אולי רחוק אולי במרחק סיגריה, בן זונה מי לא פותח עם השיר הזה קיסריה.." לא פעם ראשונה שטונה כותב פאנץ' על הישג עתידי שלו ומצליח לקיים (מהשיר "אפטרפארק" בו כתב על בן שלו ועל כתבה בידיעות אחרונות).

השיר התחיל עם עיבוד כלי מיתר למנגינת הפתיחה של השיר המקורי, שנשמע כמו ג'אם מאולתר בחזרה.

אגב, השיר "נשאר בחיים" מאלבומו הראשון של טונה "גם זה יעבור" הוא השיר היחיד מכל אלבומיו שהוא למעשה גרסת לייב מחזרה. הסיבה היא שהקבצים של השיר נאבדו להם.


2. "לא מהם"

3. ‏"כנפיים"

היו רגעים מדהימים של עיבודי כלי מיתר שריגשו את הלב והוסיפו לשיר נופך של פסקול סרטים מצמרר. הקהל מוחא כפיים בכל הזדמנות, צועק "טונה טונה" ונראה שמח בשבילו

טונה בספיץ' ראשון: "אז אני לא בן זונה.. תודהה..מוגזם. אני בוכה מהמיתרים כבר חודש. נהיה שגרה לשבור כל במה בארץ 8 שנים. רציתי לחגוג איתכם וחשבתי איפה הכי זול ואינטימי.."

4. "רוק 30"

נירו (ניר דנן, המפיק המוזיקלי והגיטריסט בהופעות) עושה בקול שני את ריף הגיטרה הנצחי.

ואז הסטרינגז עושים את זה בבית השני.



5. "היי בייב" – הלהיט שחורש את המצעדים, מהאלבום האחרון "מזרח פרוע" ששבר שיאי השמעות

6. ‏"יודעת לסובב"

אומר לנירו "למה הפסקת לסובב?"

7. "בסיבוב" – שיר ענק שלימים נלמד שנכתב על הסיפור של טונה בעצמו, מטאפורה למפגש שלו עם הצד המכוער של התעשייה.

אומר לקהל "אחרי סיבוב באה סחרחורת"

8. "סחרחורת"


תוך כדי ההופעה – אני מעכל כמה דברים: הקהל מאוד מגוון –מנערים ונערות בני 16 עד לזוגות מבוגרים בני 50-60 כולל חבורות גברים הייטקיסטים מהצבא, אנשים שנראים יותר קהל של מזרחית (סליחה אם מישו נפגע אני חצי טריפולטאי אוקיי?) וגם המון נשים – למרות שהראפ הוא ז'אנר גברי יחסית

בנוסף - כולם יודעים את כל המילים. טונה הוא גאון ליריקלי ואוהבים אותו בגלל הכישרון. אחד הכותבים הגדולים. בגלל מיעוט ההופעות של טונה והסולדאאוטים הרבים והייחודיות של ההופעה אנשים הגיעו מכל הארץ.


9. "דברים הולכים להשתנות" – אורח ראשון: אורטגה

כולל סיום הטוקבוקס שהפך לחגיגה

10. "בון וויאג'" – גם עם אורטגה

11. ‏"אורות גבוהים" עם פלד. טונה לא מציג אותו ופלד פשוט נכנס לקראת הבית שלו – דבר שעושה אחלה הייפ.

שיר יחסית חלש של טונה אבל היה שווה את הפיצ'ר. הקהל השתולל לראות את פלד.. בכל זאת – שניים משלושת הראפרים הגדולים בארץ על אותה במה (רביד משלים את הסריה).


12. "מרפקים"

הקהל יוצא מגדרו ב"הון שלטון עולם תחתון"

טונה: "אני בחוויה חוץ גופית.. כמה אני מתרגש, לא רואים עליי.. אני רואה את התסביך שאתם אוכלים - רוצים לקפוץ אבל זה אקוסטי.. סורי על זה"

13. "גם זה יעבור" – שיר הפריצה של טונה. במקום ה"בדידות" הוא אומר "הפרטיות"

טונה ספיץ': "תודה רבה שבאתם, תעשו רעש לעצמכם, לכל מי שאיתי 8 שנים במסע הזה.

לא יודע כמה החלום שלכם מוזר אבל אם וויקנד שלם זבולון נמצא בקיסריה לעשותראפ אז יכול להיות שלום עולמי."

14. "אחרי האהבה" עם בר צברי שעולה לפזמון בתזמון מושלם

טונה לבר צברי: "מי גילה אותך טוב יותר, אני או אייל גולן?" טונה מתייחס לעובדה שבר צברי בצעירותו השתתף ב"אייל גולן קורא לך" והגיע להכרה לתקופה קצרה, לאחר מכן התארח עם טונה בשיר מהאלבום "טונהפארק" ומעט אחרי הוציא את "ג'וני" והצליח בזכותו הגיע לתודעה עד כדי ליהוק לסדרת דרמה של יס "מנגן ושר"

15. "סהרה" עם בר צברי – כולל מעאוול יפהפה

16. "אחד לסבתא" – גם עם בר בר צברי שלתחושתי לא נתן מספיק לשיר (אוסיף גם שטונה לא היה צריך לבצע את השיר ולהביא יותר באנגרים מכל הקריירה).


הקהל צועק "איתי זבולון" כמו אוהדי כדורגל והוא אומר "נפתחנו"

הוא מוציא דף תודות. מראה שחשוב לו שלא לטעות במתן הקרדיטים.

על נירו (ניר דנן, המפיק המוזיקלי והגיטריסט מראשית הדרך) - ראיתי אותו בקליפסו בערב כשרונות צעירים ומאז ידעתי שהוא איתי.

על יקיר בן טוב – אומר לי אל תרשום אותי בקרדיטים בפזמון (מתייחס לשיר "כנפיים" שיקיר בן טוב מפתיע בשירתו ואכן לא מאוזכר בקרדיטים).

אבנר קלמר על עיבוד כלי-המיתר.

ליאור מילר ניהול אישי.

אומר על הסטייליסטית שלו שאמרה לו "אתה לא עולה עם ג'ורדן"


אחרי תודות נותן את ההוק של "הכל זה בצוות" ונירו עושה קולות אומייגאד.. התבאסתי שהוא לא נתן את כל השיר מכיוון שזה שיר מסע עם מילים מאוד מרגשות


17. "אפטרפארק"

18. ‏"שימי"

נינט עולההה (וואטטט???) באמצע השיר לבית שהיא מבצעת - הקהל בשוק מההפתעה הגמורה ומתלהב מאוד. היא דופקת שאגות ווקאליות סול מהממות תוך כדי.

בהפסקה בין השירים טונה: "אני התביישתי להזמין אותה בכלל. היא אמרה 'אני לא באה אם אין לי בית ב"שימי".. אני לא עומד בדרך של נערה צעירה כמוך.." צוחקים.

הוא קורא לה ניני מינאז'


19. "עולם משוגע" עם נינט שמבצעת את הפזמון מדהים.

הוא משאיר הרבה ספייסינג לקהל לשיר (גם אם הוא שוכח שורה זה נשמע במתכוון כי הקהל שר כל מילה), והוא מבצע את הבית של רביד כאילו זה בית שהוא כתב (דבר יחסית נדיר בהיפ-הופ, שבגלל הקרבה בין השניים עובר חלק וסולידי לחלוטין).

נינט יורדת מהבמה לקול תשואות רבות. חיבור די מגניב בין ראשונת זוכי "כוכב נולד" שמסמלת את ההצלחה דרך הריאליטי לבין אומן שהצליח לטפס בדרך חתחתים ארוכה ומייגעת. אני מניח שהם הכירו בפסטיבלי הרדסטוק" של רד בנד בו הם לקחו חלק בשנים האחרונות.

הערת אגב – ביחס לכל האורחים – אף אחד לא עשה שיר שלו אל רק שירים של טונה. בחירה טובה לדעתי שנובעת מן הסתם גם משיקולי כסף – להכין עיבוד סטרינגז לכל שיר זה מלא השקעה.


20. "י"א 2"

בסיום הוא שוב מודה לקהל וזורק "אבא תודה שבאת, - אבא מה אתה אומר להישאר בהיי טק?"

רגע עצום מבחינתי, רגע שכל אומן מתחיל בקהל יכול להזדהות איתו, רגע של להוכיח לקול המובגר והאחראי שמלווה אותך מגיל אפס – להוכיח שאפשר להצליח עם החלומות ושלקחת סיכונים זה חשוב.

טונה מניח את המיקרופון על הרצפה ב"דרופ דה מייק" אסתטי.






טראקליסט נקי:


1. "נשאר בחיים"

2. "לא מהם"

3. ‏"כנפיים"

4. "רוק 30"

5. "היי בייב"

6. ‏"יודעת לסובב"

7. "בסיבוב"

8. "סחרחורת"

9. "דברים הולכים להשתנות" – אורח ראשון: אורטגה

10. "בון וויאג'" – גם עם אורטגה

11. ‏"אורות גבוהים" עם פלד.

12. "מרפקים"

13. "גם זה יעבור"

14. "אחרי האהבה" עם בר צברי

15. "סהרה" עם בר צברי

16. "אחד לסבתא"

16.5 "הכל זה בצוות" – מעבר בלבד

17. "אפטרפארק"

18. ‏"שימי"

19. "עולם משוגע" עם נינט

20. "י"א 2"



***


קצת על החוויה הכללית שלי מההופעה:

יחסית למופע גדול ויקר כמו קיסריה – היה מופע קצר לתחושתי. פחות משעה וחצי.

פרסום שעת המופע - לא פירטו פתיחת שערים ותחילת מופע

אסור היה להכניס מים למתחם ועמדת רכישת שתייה קלה הייתה אחת בלבד עם תור מהגיהנום – לא מכבד. גם לבירה הייתה רק עמדה אחת עם תור משוגעע. בסוף כל ההופעה הייתי צמא עם פה יבש


קיסריה זה מקום מאוד חווייתי – הוא מלכותי, הוא יפה, יש לו מקום של כבוד בתעשיית המוזיקה הישראלית והוא ללא ספק אחד האמפיתאטרונים שבנויים הכי חכם אקוסטית – אבל הסאונד בצדדים לא היה מדהים. פחות משליש מכמות הרמקולים שהיו בטופים המרכזיים הושקע בקהל שיושב בטריבונות הצדדיות.

לא הותקנו מסכי צד שנתנו את האפקט של אני קצת רואה את ההופעה אלא רק "מסך וואסח" שנתן תמונות קטנות מקלוז אפים עם כל מיני פילטרים חמודים.

סדרני חניה - היו בכניסה אבל לא ביציאה. אני מבין שיש רצון לחסוך אבל מבחינת בטיחותית ומבחינת הזמן של האנשים – כאשר אין סדרן שעושה סדר - יציאה בו זמנית של מאות רכבים היא דבר מורכב ומסוכן.


ואגיד גם כמה דברים טובים לסיים יפה:

המופע האקוסטי היה מאוד מוקפד – נירו ניגן עם גיטרה קלאסית בלבד, התופים היו עדינים

ההופעה הייתה ברמת השקעה של אם.טי.וי אנפלאגד

באופן כללי בהופעות של טונה – כמעט ואין מחשב. זאת אומרת שכל התפקידים מנוגנים לייב.

שני המפיקים מנגנים בלייב ולדעתי זה איזשהו קטע שלהם.

עיבוד כלי המיתר – זה דבר יקר שמצריך המון עבודה וחזרות ומחשבה ותכנון. דבר שאומן לא עושה המון פעמים במהלך הקריירה שלו – וזו הייתה הצלחה מסחררת.

מבחינת מכירת מרצ'נדייז (מוצרי טונה) – ראיתי פעילות מאוד ענפה בעמדה בסוף המופע, והמון חבר'ה שקנו חולצות של "טרנטונה" עם הקאבר ארט של האלבום האחרון "מזרח פרוע"

בנוסף – יוצרת בשם דריה פוליאנסקי איירה את השיר "בסיבוב" בצורת ספר ילדים במסגרת שנה ד' בלימודים שלה. הצוות של טונה החליט להדפיס מספר עותקים ומכר אותם בעמדת המרץ'. מחווה מגניבה ומרגשת


קוריוז קטן - חיפשתי את ההופעה באינטרנט ומצאתי הופעה של טונה בביץ' בר קיסריה מ-2015

תראו איך זה נראה בלייב: (ממליץ על המומנט ב- 3:08)




טונה, תודה רבה על החוויה הזאת.

שנזכה ליהנות ממך לעוד שנים רבות ושתמשיך להצליח ולשבור שיאים ולפתוח דלתות לכל סצינת ההיפ-הופ.



************************



הופק ע''י עומר חביב עבור "דאוןטאון סדנאות ראפ"

דאוןטאון היא חברת הפקה היוצרת תכני היפ-הופ במטרה להנגיש את התרבות

ואת כלי היצירה לבני-נוער ולקהל הרחב.

דאוןטאון מפיקה אירועים, סדנאות, תהליכי-יצירה, תכני וידאו, פודקאסטים ועוד

ערוץ היוטיוב המכיל מגוון תכני סיקור סצינת הראפ, טיפים לראפרים, דירוגים, פודקאסט ועוד



עומר חביב הוא ראפר וזמר יוצר תחת שם הבמה פלומר// Pellomar

פלומר באינסטגרם


פלומר בפייסבוק



פלומר בספוטיפיי


פלומר באפל-מיוזיק


פלומר ביוטיוב



תגיות


חומר מקומי, ראפ ישראלי, היפ-הופ ישראלי, היפהופ ישראלי, היפ הופ ישראלי, היפ הופ בעברית, ראפ בעברית, אלבומים, אלבומי ראפ, ריאקשן, טופ 5, שמנו אוזן, טיפים לשיפור בראפ, קורס ראפ, סדנאות יצירה, הפקה מוזיקלית, קבוצת ראפ, אקפלה,

סדנת ראפ, סדנאות ראפ, סדנאות כתיבה, סדנאות נוער, פעילות מגניבה לנוער, הנחיית ראפ, פעילות ראפ, סצנת הראפ בישראל, ראפ בישראל, ראפרים, ראפריות, דמות הראפר, נשיות בהיפ-הופ הישראלי, גבריות בהיפ-הופ הישראלי, אלבומי ראפ ישראלי

טונה, רביד פלוטניק, זי.קיי, בזי בי, צוקוש, חן פורתי, טדי נגוסה, וייב איש, עדן דרסו, רון נשר,

נופל וקם, חי מיום ליום, סאבלימינאל והצל מארחים את מומי לוי

ילד רחוב, הפינאלי, סאבלימינאל והצל, מה נעשה, ששירת הסטיקר, קפה וסיגריה, בור ועם הארץ, תוך כדי תנועה, המזרח הפרוע, זה הזמן, אוטובוסים, עדן דרסו, שיגולה רקורדס, כהן, ג'ימבו ג'יי

חליפות, הדג-נחש, חסידה צחורה , י''א 2 , שלום כיתה א', אזיקים על הידיים, טדי נגוסה, באתי ממך, מוקי, שמע ישראל, רוק 30, נופל וקם, שבק ס'

טיפים לראפ, ערוץ הכיבוד, סימפולים, דיסים, באטל ראפ ישראל, סימה נון, אקו, הדר פרג'ון, פלא-אוזן, סיקור הופעות, וייב-איש, שלם, סדנאות לנוער, סדנת ראפ, סדנאות ראפ, לימוד כתיבה, תהליך יצירה, הפעלת מוזיקה, סדנה מגניבה, סדנה לנוער, סדנה מומלצת לנוער, יצירת שיר ראפ, לכתוב ראפ, כתיבת ראפ, ביטים, לימוד ראפ, היפ-הופ וראפ, סדנאות אומנות, סדנאות מוזיקה, ברייקדאנס, גרפיטי, ביטבוקס, תנועת תרבות, פסטיבל אומנויות, איתי זבולון, קיסריה, טונה בקיסריה, ראפר.


1,828 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comentários


bottom of page